Mesterskabet blev placeret i dramatisk og kold weekend

Sidste løb i sæson 2019 er kørt. Finaleløbet på Jyllandsringen dannede rammen om vores sidste løb som supportklasse for Danmarks kongeklasse DTC. Dette blev den sidste sæson for DTC der takkede af som lokomotivet i dansk motorsport. Og hvilken weekend det blev! Vi fik fundet vores Danmarksmester i Renault Formel 4 Danmark, nemlig Malthe Jakobsen, der efter lørdagens heat 1 fik skrabet point nok sammen til at vinde den samlede sejr. I Formel 4 Light løb Lucas Daugaard med et suverænt mesterskab, der blev afgjort for 2 afdelinger siden. Weekendens store sejrherre blev Mikkel Grundtvig med en sejr og to andenpladser.

Mikkel Grundtvig høstede flest point i sæsonfinalen. To andenpladser og en sejr blev det til.

Det var en rigtig kold weekend i Søhøjlandet. Så koldt at journalisten fra DR Ultra havde fundet sin blå og pinkfarvede Harboøre-habit frem. Det kunne nu noget helt andet end en standard mørkeblå Kansas model. Termometeret stod på 2 plusgrader lørdag morgen og det fik store konsekvenser for de fleste teams. Det kolde vejr gjorde det rigtig svært at få varme nok i dækkene. Fredagens træning blev dog kørt på regnvejrsdæk og kunne sådan set ikke bruges til meget andet end at få lidt følelse med banen igen, og få testet nogle småting.

Det tiltrak opmærksomhed fra tilskuerne at DR Ultras journalist hoppede i denne lækre lille sag.

Til kvalifikationen, lige efter frokosten lørdag, havde temperaturen sneget sig op på omkring de 6 grader, så også her fik kørerne problemer med at holde dækkene varme. Alligevel viste Malthe Jakobsen at han på dagen var feltets hurtigste mand. Endda rigtig hurtig. Hans kvalifikationstid på 1:06.286 var næsten 2/10 sekund hurtigere end klassens officielle banerekord, sat i løb. Valdemar Eriksen der lå efter, var 4/10 sekund fra Malthes tid, mens Mikkel Grundtvig sluttede top 3 af. I Formel 4 Light sluttede Lucas Daugaard med hurtigste tid.

Klokken 16.10 skulle det der kunne blive det afgørende heat i mesterskabet, så køres. Heat 1 blev dog aldrig det festfyrværkeri som Malthe Jakobsen havde håbet på. Selvom han fra pole ret hurtigt stak af fra de andre, så svigtede dækkene i det kolde vejr, og midt i løbet måtte han strække våben til en stærkt kørende Valdemar Eriksen. Malthe endte på en skuffende P3, ikke noget der fik smilet frem hos den rolige thybo. Selvom han med tredjepladsen sikrede sig det danske mesterskab, havde han stadig svært ved at finde glæde. Han ville SÅ gerne vinde mesterskabet med en heatsejr. Til gengæld var smilene store hos Valdemar Eriksen Racing. Foran små 100 sponsorer og fans viste nordjyden at han altså ikke har glemt hvordan Jyllandsringen skal skæres. En heatsejr med et forspring på knapt 7 sekunder, og hurtigste omgang i heatet. Det var et godt valgt tidspunkt at vise talentet frem på. Mikkel Grundtvig tog sig af en fornem P2. I Formel 4 Light fortsatte Lucas Daugaard hvor han slap, selvom Jakob Bjerring undervejs fik drillet ham gevaldigt.

En glad Valdemar Eriksen sender en tak til teamet og sponsorerne.

Smilene hos Malthe Jakobsen blev dog bredere i løbet af aftenen, hvor teamet, familien og flere venner fik fejret den unge Thisted knægt, der trods en misset afdeling alligevel formåede at vinde mesterskabet foran Jonas Lindhard Nielsen. Det er bare sådan, at når man er en dedikeret sportsmand, så gider man altså ikke at tabe. Respekt for det Malthe! Det kom til at betyde at stemningen i feltet blev en smule mere løssluppen. Nu var det som at se kørerne til første DM afdeling. Alle ville vinde heat 2. Det skulle dog vise sig at blive lige så svært at spå om resultatet som i heat 1. Klokken var nemlig kun slået 10.25 da heatet blev flaget igang, og der var stadig rimfrost på græsset flere steder. Så igen kom temperaturen i dækkene til at spille en rolle. Og igen kæmpede Malthe Jakobsen med problemet. Jonas Lindhard startede fra pole, og havde åbenbart ramt dæktrykket og temparaturen perfekt, for han trak hurtigt et hul til resten af feltet. Han kontrollerede løbet fint, og kunne til slut spare lidt på dækkene til sæsonens sidste heat. Mikkel Grundtvig indtog andenpladsen, for anden gang i weekenden. Mads Hoe indtog P3 foran en frustreret Malthe Jakobsen. Jakob Bjerring startede med at tage starten foran Lucas Daugaard, men Lucas slog dog hurtigt tilbage på omgangen efter og vandt sikkert i Formel 4 Light.

Jonas Lindhard førte fra start til slut i heat 2

Programmet bød nu på godt 6 timers pause, så der blev masser af mulighed for at hygge med gæster, se lidt racerløb og få spillet lidt hyggebold i paddocken. Som næstsidste klasse til det sidste løb i sæsonen kørte feltet på banen kl. 17.10. En smuk solnedgang dannede rammen om det sidste heat i sæson 2019. Heatet blev vundet suverænt at Mikkel Grundtvig med 6 sekunder til Malthe Jakobsen, der endelig havde fået lidt mere varme i dækkene. P3 blev indtaget af Mads Hoe.

Mikkel Grundtvig løb med sejren i det sidste heat i sæsonen.

Mesterskabspodiet i Renault Formel 4 blev indtaget af Malthe Jakobsen, Jonas Lindhard Nielsen og Valdemar Eriksen, mens Lucas Daugaard blev fejret som en suveræn vinder af Formel 4 Light klassen. Der var både masser af konfetti, champagne og solide klapsalver, som det hører sig til.

Mesterskabspodiet i Renault Formel 4 Danmark Malthe Jakobsen, Jonas Lindhard Nielsen og Valdemar Eriksen

Sæsonen sluttede dog ikke så fantastisk som man kunne ønske sig. Efter sidste heat var kørt blev der nedlagt protest fra Mads Hoe mod Jonas Lindhard og Valdemar Eriksen for angiveligt at have afdækket køleren på ulovlig vis. Protesten er efter vores oplysninger anket, hvorfor der stadig kan ske ændringer omkring 3. pladsen i Renault Formel 4 Danmark 2019 sæsonen.

Opdatering; Anken over ovenstående protest er behandlet og den betyder at Valdemar Eriksen beholder sin 3. plads i mesterskabet. 

Vi slutter her, godt 5 måneder efter første afdeling. To mesterskaber er afgjort, en masse benzin, gummi og sved er brændt af. Der er tjekket dæktryk en million-milliard gange, og alle sving på de danske baner er blevet snakket igennem et utal af gange. Præcis som det skal være i motorsport – præcis som vi kan lide det. Til næste år gør vi det igen!

God vinterpause!